היסטוריה כללית
ביוזמת
הדסה ויצו בקנדה, עברה קבוצת מחנכים מבן שמן, בראשות רחל וירמיהו שפירא
ז"ל והחלה בשנת 1944 בהקמת פנימייה, בית ספר ומשק עזר חקלאי מחנך, ברוח
כפר הנוער הישראלי הקלאסי. בספטמבר 1947 התחילו הלימודים בבית הספר.
חניכי הפנימייה ותלמידי ביה"ס היו, בשנים הראשונות, צירוף של
ניצולי שואה חסרי בית וצברים, שנזקקו לסידור מחוץ לביתם. בשנת 1972 הוקמה
חטיבת הביניים ובית הספר פתח את שעריו לבני המושבות והמושבים: אבן יהודה,
קדימה, אודים, בית יהושע, כפר נטר.
מאז הקמתם צברו הכפר ובית הספר ניסיון רב בקליטת עלייה. במשך
50 שנות פעילותו למדו וחיו בכפר אלפי עולים צעירים: ניצולי שואה; עולי
המזרח וצפון אפריקה; עולי ברית המועצות עולי חב"ע ; עולי איראן; עולי
אתיופיה ועולים דוברי אנגלית, ספרדית וכמעט כל לשון אחרת בתרבות המערבית.
בית הספר כיום
בקמפוס של הכפר מצוי כיום בית ספר תיכון אזורי, בו לומדים תלמידי הפנימייה יחד עם עוד 1,300 תלמידים מן הישובים בסביבה.
בית הספר הוא עיוני. כל תלמידיו זכאים לגשת לבחינות הבגרות. בית הספר מדגיש לימודי מחשב, מדעים, אמנויות ושפות.
אוכלוסיית החניכים ממשיכה להיות צירוף של בני גלי העלייה השונים ושל צברים, שבחרו לחיות באווירה המיוחדת של הכפר.
בית הספר הפועל בכפר הוא על-יסודי, שש-שנתי: כתות ז' עד י`ב.
בכל שכבת גיל 10 כתות.
גודלו של בית הספר מאפשר גיוון מגמות, מקצועות בחירה רבים
מאוד, כתות מיוחדות לעולים חדשים, הוראת הלשון והספרות בשפות רבות, לפי
ארצות המוצא של העולים ומסגרות התפתחות אישיות כמעט בלתי מוגבלות:
פעילות מחשבים מיוחדת, הידועה כ"שיטת מטות" שזכתה להכרה ולפרסים רבים ב- 15 שנות קיומה פעילות עשירה בתחומי התקשורת, האמנות, התאטרון, הצילום פעילות עשירה בתחומי החינוך הגופני
בזכות הישגיו זכה בית הספר בפרס החינוך ובשורה ארוכה ומרשימה של פרסים אחרים
פרויקטים ייחודיים
בפנימיית
הכפר פועלים משפחתונים: בכל משפחתון גרים 10 ילדים בני 6 עד 14 יחד עם
משפחה המטפלת בהם. הילדים לומדים בבית הספר היסודי האזורי ע`ש וייצמן,
במושב בית יהושע. חניכים מגיל 14 ומעלה חיים בקבוצות עם בני גילם ומטופלים
ע``י מדריכים, אמהות בית ובעלי תפקידים אחרים.
הכפר הוא מוקד עניין למחנכים מן הארץ ומן העולם. צורת החינוך
המיוחדת של ויצו-הדסים זכתה לפרסום באמצעות ספר שהתפרסם בארצות הברית
ובאמצעות כיסוי נרחב בעיתונות מקצועית וכללית, ובזכות ההתעניינות המתמדת של
מומחים ושל מוסדות השכלה גבוהה בארץ ובעולם.
האני מאמין של בית הספר
הטיפול בחניכי הפנימייה נשען על שתי מערכות משלימות: 1. הסביבה המעצבת:
הניתוק מן הבית, ההרכב המיוחד של אוכלוסיית החניכים, לרבות תלמידי היום, האקלים הארגוני והפדגוגי השורר בכפר ובבית הספר, האפשרויות החינוכיות, החברתיות והתרבותיות העומדות לרשות החניכים.
2. צוות ותכניות סיוע (לסגירת פערים ולפיתוח מרבי של פוטנציאל)
• | - צוות שפ"י (פסיכולוגים, עו"ס, יועצים חינוכיים)
| •
| | • | - תכניות מיוחדות לילדים שאינם משתלבים בבית הספר
| • | - מתקנים והזדמנויות תעסוקה מתוחכמות למיצוי היכולת האישית
| • | - הזדמנויות העשרה רבות מחוץ לכפר, לפיתוח כישרונות מיוחדים
|
בוגרים מוכרים
בוגרי הכפר ממלאים תפקידים מרכזיים בכל תחומי החיים בארץ: בחינוך וברפואה, בהנדסה ובניהול, באמנות, בפוליטיקה ובחיי הציבור.
שבח וייס - לשעבר יושב ראש הכנסת
גילה אלמגור - שחקנית
יוסי פולק - שחקן
שמואל וילוז'ני - שחקן
גיל תמרי - כתב
פרופ' יצחק שקד
ועוד רבים
|
|