יום האישה הבינלאומי 2009

3/8/2009

ההחלטה על נושא הקמפיין "פרסומות סקסיסטיות ופורנוגרפיות" התקבלה בינואר השנה בעקבות עלייתן לתקשורת של מספר פרסומות בעלות מסרים ודימויים סקסיסטיים ופורנוגרפיים. הוחלט להתמקד בחברות המסחריות המפרסמות את מוצריהן תוך שהן פוגעות ורומסות את דימוי ומעמד האישה בציבור הישראלי.

הוסכם כי מתוך הפרסומות שעלו בתקשורת במרץ 2008 ועד למרץ 2009- יאספו פרסומות פוגעניות באמצעות הציבור הרחב, ארגוני הנשים ומאגרי מידע, על מנת שנוכל לבחור מתוכן את הפרסומות בעלות המסרים הקשים ביותר ולצאת נגד החברה המסחרית אשר עומדת מאחוריהן.

במהלך מלאכת האיסוף נוצר שיתוף פעולה עם ארגון "תמורה" וסיעת "עיר לכולנו" בעיריית תל אביב. שיתוף הפעולה הניב קוד אתי שנכתב על ידי עו"ד מארגון תמורה למען תאסור עיריית תל אביב פרסום סקסיסטי ופורנוגראפי בגבולותיה. הקוד התקבל על ידי ראש העיר מר רון חולדאי.

תמיכה נוספת שקיבלנו מהציבור ומארגוני הנשים הייתה התארגנות מחאה של נשים נגד העיתונים הפורנוגרפיים כגון "בננות"- אשר מחולקים חינם בפיצוציות (הפתוחות 24 שעות ביממה) ונגישים לכל גיל. הנשים אספו את העיתונים והשליכו אותם לפח- הפגנה זו זכתה לחשיפה תקשורתית נרחבת ולתמיכה ציבורית גורפת.

לקראת בחירת הפרסומות, נבנה תקנון שכלל קריטריונים ופרמטרים לבחינת ומיון הפרסומות. נאספו עשרות פרסומות ובשלב ראשון צוות קמפיין האגף מיין והותיר 30 פרסומות לדיון לשלב השני.

תקנון לשיפוט הפרסומת הסקסיסטית ביותר

לשם בחירת חמשת הפרסומות הפוגעניות ביותר כינסנו וועדה אשר הורכבה מנשות אקדמיה, תקשורת, משפט ונציגות האגף. הוועדה התכנסה באחד במרץ ובחרה את הפרסומות על פי רציונל הקמפיין וקריטריונים שחולקו לכל חברה. המשתתפות בוועדה: פרופ' חנה הרצוג מאוניברסיטת תל אביב, מיה בנגל- עיתונאית, עו"ד ארנה סגנית יו"ר מועצת העיתונות, דורית אברמוביץ'- מנהלת קמפיינים לארגוני נשים, שלומית ליר- חוקרת תרבות, רונית ארנפרוינד-כהן ושאנה שכטרמן.



הפרסומות שנבחרו:

מקום 1: מי עדן בפרסומת למיני בר easy,
מקום 2: גרנולה FREE מבית שסטוביץ,
מקום 3: פרסומת לקונדומים של חברת,R3 
מקום 4: פרסומת לג'ל רחצה AXE  מבית יוניליוור,
מקום 5: תפוזינה מבית יפאורה.

ב-8 במרץ התקיים האירוע המרכזי בבית ציוני אמריקה, באירוע הוקרן סרטון המדגים מה היא פרסומת סקסיסטית תוך שימוש בפרסומות שנצטברו במהלך השנה, לאחר מכן הוכרזו הפרסומות הזוכות באות הקלון תוך פירוט של הקריטריונים ושל הבעיות העולות בפרסומת.

בחלקו האחרון של האירוע התקיים פאנל בהנחיית שאנה שכטרמן בהשתתפות נשות הוועדה שבחרה את הפרסומות.

לקראת האירוע הופקו שני סרטונים, האחד סרט חינוכי של צפייה מונחית והשני המציג את חמשת הפרסומות שנבחרו לקבל את אות הקלון, שני הסרטים עלו לרשת האינטרנט באתר youtube. לצפייה בפרסומות
לחץ כאן

באירוע נכחו חברות כנסת, נציגות ארגוני נשים, ציבור וכלי תקשורת רבים והסרטון אשר הוקרן בתחילתו נבחר לסרטון המדובר ביותר ברשת האינטרנט לחודש מרץ.