נוזל כלים פיירי – הפרסומת הסקסיסטית של 2009

אות הקלון למפרסם הסקסיסטי של ויצו הוענק לפרסומת בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי לוי

· ארגון ויצו חושף היום את הדירוג הסופי של הפרסומות הסקסיסטיות ביותר של שנת 2009, כפי שנבחרו על ידי צוות שופטות בכירות בקמפיין השנתי נגד פרסום סקסיסטי לרגל יום האשה הבינ"ל

· על פי בחירת ויצו, חמשת הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים ב-2009 היו: נוזל כלים פיירי, דאודורנט AXE, בירה גולדסטאר, גלולות פוסטינור ומטבחי DO IT

· רונית ארנפרוינד כהן, מנהלת האגף לקידום מעמד האשה של ויצו: "הפרסומת לפיירי מקדמת דימוי סקסיסטי ומיושן בו כל מהותה של האישה הוא לשרת את הגברים ולהיות יפה"

4/3/2010

הקמפיין השנתי של ויצו נגד פרסום סקסיסטי מגיע היום לשיאו עם פרסום דירוג חמשת הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים של שנת 2009 וחשיפת זהות הפרסומת שמקבלת את אות הקלון למפרסם הסקסיסטי. הקמפיין נערך מדי שנה לכבוד יום האישה הבינ"ל, שיצוין ביום שני הקרוב, ה-8 במרס.

על פי בחירת צוות שופטות בכירות מתחומים שונים הוחלט כי הפרסומת הפוגענית ביותר של 2009 היתה הפרסומת "יוצאים מהכלים עם גברי ואהרוני" לנוזל הכלים של פיירי (Fairy), בה נראית סצינה של ארוחה משפחתית שבסופה כלתה של בעלת הבית מסרבת לשטוף את הכלים ולבסוף נעתרת לשכנועיו של גברי בנאי, אל מול עיניהם המשתאות של כל בני המשפחה. הפרסומת הוזמנה על ידי חברת "פרוקטר אנד גמבל", יצרנית פיירי ונוצרה במשרד הפרסום "אדלר חומסקי & ורשבסקי".

הדירוג הסופי של חמשת הפרסומות הסקסיסטיות של 2009 על פי צוות השיפוט של ויצו הוא:

1. "יוצאים מהכלים עם גברי ואהרוני" – נוזל כלים פיירי

2. "אף אחת לא אומרת לא לשוקולד" - דאודורנט AXE לגבר בניחוח שוקולד

3. "אני לבד..." – בירה גולדסטאר

4. "תפסיקי לחפור – יש פוסטינור" – גלולות פוסטינור

5. "ללכת עד הסוף" – מטבחי DO IT

להלן נימוקי צוות השופטות להענקת אות הקלון לפרסומת של פיירי (סרטון של הפרסומת מצורף להודעה זו):

"הפרסומת לנוזל הכלים של פיירי מציגה את הנשים במשפחה כמי שתפקידן לשרת במלוא מובן המילה את הגברים. בסיומה של ארוחה משפחתית, כאשר עולה השאלה מדוע על האישה המבוגרת להדיח את הכלים, מבטי כולם מופנים אל הכלה הצעירה. כמו אומרים, משעה שהצטרפת למשפחה עלייך לתפוס את תפקיד המבשלת והמנקה, את ולא אחר. הגברים בסצנה אינם מעלים על דעתם לקחת חלק במלאכה. הפעולה היחידה שאב המשפחה מצליח לבצע היא להורות לכלתו כי למרות חוסר רצונה היא תכף ומיד תיגש לשטיפת הכלים תוך שהוא מוכן לספק לה נוזל כלים שלא יזיק לידיה העדינות המשמשות לה כתירוץ עלוב להתחמק מן המשימה. התמונה האחרונה כמו עושה את הגלולה למרה במיוחד כאשר מאחורי הכלה הממושמעת עומדים כל הנוכחים וצופים בה, צופים כיצד המחאה שלה הושתקה מיד וללא עוררין. היא עוטה פנים מחויכות כאילו היא נהנית מן ההשפלה הפומבית והקהל הצופה בה מרוצה מהמשמוע החברתי שהצליח גם הפעם".

רונית ארנפרוינד-כהן, מנהלת האגף לקידום מעמד האשה בויצו: "הפרסומת לפיירי נבחרה למקום הראשון משום שמצאנו שהיא מקדמת דימוי סקסיסטי מיושן שבו כל מהותה של האישה הוא לשרת את הגברים. האופן שבו אהרוני מוודא במגע ישיר שידיה של הכלה הצעירה ששטפה את הכלים נותרו עדינות מעמיק את הצגת הנשים כאובייקט שעומד לשירות הגבר - גם תשטפי כלים וגם תהיי יפה. הפרסומות של אקס וגולדסטאר שנבחרו אחריה ומציגות נשים כאינפנטיליות ופתטיות, אמורות להיות הומוריסטיות - אך למעשה לא מדובר בבדיחה, אלא במסר לציבור והמסר הזה מזיק ומשפיע על האופן שבו מתייחסים לנשים בחברה שלנו".

עו"ד ארנה לין, יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין ומ"מ נשיאת מועצת העיתונות, שכיהנה כיו"ר צוות השיפוט שבחן את הפרסומות: "בכל שנה נדמה לנו שאולי השנה לא תהיה לנו עבודה ובכל שנה אנו מגלות שכמות הפרסומות הפוגעניות היא כל כך גדולה שקשה לנו לבחור רק עשר מתוכן ולא להרחיב את הרשימה לפחות לעשרים פרסומות שמגיע להן לקבל את אות הקלון. יש לזכור כי הנשים הן פלח שוק אדיר, אפילו יותר מכוחו בפועל והמטרה של הקמפיין הזה היא להסביר לכלל ציבור הצרכנים וגם למפרסמים עצמם איך צריך להבין באמת את הפרסומות של מוצרי הצריכה שכולנו רואים בעיתונים ובטלוויזיה. נשים בפרט והציבור בכלל צריך לחשוב מחדש איזה מוצרים כדאי לקנות. האם מוצרים שמתפרסמים בצורה שוביניסטית סקסיסטית ולא מכבדת או כאלה שמפרסמים עצמם בדרך ראויה. גם פרסומת טובה שעושה את העבודה לא חייבת להיות מעליבה".

הפרסומות הפוגעניות והסקסיסטיות של 2009 נבחרו מתוך עשרות פרסומות פוגעניות ובעייתיות שפורסמו בשנה האחרונה. צוות השופטות שסקר את הפרסומות השונות ובחר מתוכן את העשירייה האחרונה כלל את:

- עו"ד ארנה לין – יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין ומ"מ נשיאת מועצת העיתונות

- פרופ' חנה הרצוג - סוציולוגית מאוניברסיטת תל אביב

- רונית ארנפרוינד-כהן - מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו

- מיכל רוזין – מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית

- נורית חג'ג' – לשעבר מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית

- שאנה שכטרמן – אחראית קשרי ממשל בוויצו

- שלומית ליר – חוקרת תרבות, מכון ואן ליר

ויצו העניקה את אות הקלון השנתי בפעם הראשונה בשנה שעברה, במסגרת קמפיין ליום האשה 2009. אות הקלון הוענק לחברת מי עדן בגנות פרסומת לבר מים בה הוצגה הדוגמנית בר רפאלי כאשר היא זוחלת על דלפק במטבח ומנסה לפתות גבר עם כוס מים. בין הפיינליסטים בשנה שעברה היו גם גרנולה FREE, קונדומים R3, סבוני AXE ומשקה תפוזינה. כמו כן, במהלך 2009 חברת סלקום פרסמה התנצלות פומבית לאחר שארגון ויצו גינתה פרסום שהחברה הסלולרית שלחה למנויים שלה בו הופיעה תמונה של בר רפאלי בלבוש מינימלי.

לרגל יום האשה הבינלאומי שיצוין ב-8/3 תקיים ויצו ערב התרמה חגיגי שכל הכנסותיו יוקדשו לנשים וילדים בסיכון. במסגרת הערב תיערך הצגת בכורה חגיגית של "גטו" מאת יהושע סובול, בתיאטרון הקאמרי של תל אביב, המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך, 19, תל אביב. הארוע יתקיים ביום ב' ה-8/3 בשעה 20:30. לרכישת כרטיסים: האגף לגיוס כספים, ויצו ישראל, אורלי מסקין/גלית נעמן, טל:  03-6923779/6/5  orlim@wizo.org

לקובץ נימוקי הוועדה לחץ כאן

 

 

 

 


עיתון מעריב עסקים



עיתון ג'רוזלם פוסט



עיתון נמר של נייר


להורדת קבצי הכתבות