ויצו תחשוף מחר את הפרסומות הסקסיסטיות של 2012

 
 לרגל יום האישה 2013 תחשוף תנועת ויצו, זו השנה החמישית ברציפות, את דירוג המפרסמים הסקסיסטיים ביותר של 2012 ותעניק את אות הקלון השנתי למפרסם הפוגעני ביותר, כפי שבחרה ועדה מקצועית בכירה
 השנה, לראשונה, מצטרפת לרשימה חברה ממשלתית שאימצה דפוסים סטראוטיפיים
 דירוג הפרסומות ייחשף מחר, יום ג' ה- 5.3

תנועת ויצו תחשוף מחר (יום ג')  את דירוג המפרסמים הסקסיסטיים ביותר של שנת 2012 ותעניק את אות הקלון השנתי למפרסם הפוגעני ביותר.
קמפיין "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ויצו מתקיים, זו השנה החמישית ברציפות, לרגל יום האישה הבינ"ל  (שחל ב-8/3) ומטרתו להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בעולם הפרסום הישראלי ולהעלות את המודעות לחשיבותו של פרסום מציאותי, שוויוני ומכבד כלפי שני המינים.

  במסגרת "אות הקלון" נבחנו כל הפרסומות והקמפיינים של שנת 2012, מאות אלפי פרסומות, אשר דורגו ע"י ועדת שיפוט מקצועית בה לקחו חלק חברות כנסת, ממומחיות בנושא מיגדר ותקשורת, נשים אקטיביסטיות, אקדמיה, עיתונות ומשפט.
ועדת השיפוט דרגה את 6 הפרסומות המבזות נשים באופן הבולט ביותר, מקבעות סטריאוטיפים מעוותים ופוגעות באישה ובגופה.  לפרסומת הפוגענית ביותר מוענק אות מיוחד.

   בשנה שעברה הוענק אות הקלון של ויצו לקמפיין החזיות של FIX  של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי. הקמפיין קרא לנערות להצטלם עם מודעה פרובוקטיבית של נערה בחזיה ולהעלות את תמונותיהן לפייסבוק.  בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין  "קניון ארנה" שחצה קווים אדומים בהחפצת גוף האישה, ל"מי עדן" בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

ממיפוי הפרסומות של כלל ענפי השוק עולה כי לצד הסטריאוטיפים השכיחים, השנה מתפתחות מגמות חדשות ומדאיגות: האחת, קמפיינים המציגים סטריאוטיפים של האישה הקלפטע, הביצ'ית, אימת הגברים. השני, גידול בקמפיינים סקסיסטיים הפונים לקהל יעד צעיר העושים שימוש קיצוני במיניות האישה ובהצגתה כאובייקט. 
תופעה חדשה ומדאיגה לא פחות היא חלחול של נורמות שפוגעות בנשים גם בקמפיינים ציבוריים וממשלתיים. 

 

שרון צ'רקסקי, מנהלת תחום קשרי ממשל בויצו ומנהלת קמפיין "אות הקלון": "הדבר המדאיג ביותר הוא חלחול סטריאוטיפים גם בקמפיינים הפונים לנערות ולנערים, לפיהם המהות הנשית מתמצת בלהיות סקסית ומפתה.  דוגמניות ופרזנטיות שנבחרות להוביל קמפיינים לקהל יעד צעיר נראות לוליטות סקסיות. צריך לזכור שהרבה פעמים נערות מזדהות עם הדמויות הללו ומפנימות את "תפקידן" ביחסים זוגיים ".
 
יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת מסכמת: "השנה באופן מיוחד אנו עדות לתמונה עגומה של הצגת נשים ונערות באופן מבזה המנציח תפיסות מעוותות ואפילו אלימות. מטרתו העיקרית של קמפיין אות הקלון לבחון יחד עם המפרסמים מודלים אחרים  לפרסום הוגן בתקשורת, אשר יציגו נשים בצורה מציאותית והוגנת, תוך התחשבות באילוצי השוק והז'אנר."

חברות בוועדת השיפוט: ח"כ מיכל רוזין (מרץ), מנהלת לשעבר של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית; פרופ' חנה הרצוג, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר רוני הלפרן, ראש התכנית ללימודי מיגדר במכללת בית ברל, שלומית ליר, דוקטורנטית למגדר באוניברסיטת בר אילן, בילי מוסקונה לרמן, עיתונאית, טליה פלד קינן, עיתונאית, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי בויצו ושרון צ'רקסקי, מנהלת תחום קשרי ממשל ומנהלת קמפיין אות הקלון בויצו.