ויצו ניר-העמק עפולה

ביה"ס ויצו ניר העמק, כפר נוער

בחסות: ויצו ארגנטינה וויצו ארצות הברית
כתובת: כפר הנוער ויצו ניר העמק ת.ד 2165 , עפולה 18445
טל: 04-6096100


ויצו ניר העמק


<><> 



היסטוריה/רקע כללי:

בית ספר ויצו ניר העמק, הוא כפר נוער השוכן בעמק יזרעאל, ליד עפולה.המוסד הוקם בשנת 1927 כ"משק פועלות" ל- 9 חלוצות צעירות שהכשירו עצמן לעבודה חקלאית בהתיישבות. ב- 1938 נטלה ויצו חסות על הכפר ופתחה את שעריו לפליטים שהגיעו ארצה לפני השואה ולאחריה בשמשו בית ראשון בארץ ישראל לתלמידים שזכו בארץ ישראל לחיים חדשים.

בית הספר כיום:

מאז 1996 מצוי בית הספר בתנופת פיתוח המתמקדת, בין השאר, בתחום הפיזי ובתחום הפדגוגי והחינוכי.
בית הספר מעניק מעמד מיוחד להוראת המדעים והטכנולוגיה ורואה בכך יעד ומטרה שיקדמו ניוד חברתי, תוך ניצול המשאב האנושי, למען פיתוח המדע והטכנולוגיה בישראל.
בבית הספר ויצו ניר העמק לומדים למעלה מ- 1,060 תלמידים בחט"ב ובחט"ע . כל התלמידים נחשפים למקצועות המדעים והטכנולוגיים ברמות שונות.

אוכלוסיית התלמידים כוללת תלמידים אקסטרנים מיישובי המועצה האיזורית גלבוע והמועצה האיזורית יזרעאל, המועצה האיזורית שומרון ותלמידים מעפולה.
כמו-כן לומדים בביה``ס גם תלמידים אינטרנים, הגרים בפנימיית כפר הנוער. חניכי הפנימייה מגיעים מכל קצוות הארץ. בפנימייה גרים גם חניכי פרוייקט ’נעל"ה’ שהגיעו ארצה ללא הוריהם והפנימייה משמשת להם בית.
התלמידים האקסטרניים והאינטרניים הם בנים למשפחות שארצות מוצאן רבות ושונות. עקב כך מהווה כפר הנוער מעין תמונת ראי של החברה הישראלית : 30% מן התלמידים הם עולים ממדינות חבר העמים , 5% מוצאם מאתיופיה והשאר ילידי הארץ.

בית ספר מקדם בריאות

ויצו ניר העמק נבחר לביה"ס הראשון בצפון לפרויקט קידום הבריאות. ביה"ס מבליט דרך תכנית הלימודים את הגורמים המפותחים ומקדמים בריאות גופנית,נפשית וחברתית.
מטרת הפרויקט ליצור קשר שוטף והדוק בין ביה"ס והקהילה ולהטמיע את נושא הבריאות על היבטיו השונים כחלק בלתי נפרד מעקרונות ביה"ס והוויתו.

המבנה האירגוני של כפר הנוער ויצו ניר העמק

בית הספר כולל חטיבת ביניים וחטיבה עליונה.
בכפר מתנהלים פנימייה, פנימיית יום, מכינה קדם אקדמית, ופרוייקט הזדמנות שניה.
המשק כולל את הענפים הבאים: אורווה, לול, רפת, פלחה, חממה, גננות נוי.
הקמפוס כולל: לימודי בוקר - קורסים להכשרה מקצועית למבוגרים במסגרת משרד העבודה. לימודי ערב – קורסים למבוגרים עסקיים מטעם משרד הקליטה. ימי עיון – למורים.

חטיבת הביניים - יוזמות חינוכיות וחוגים

בחטיבת הביניים מתקיימים הלימודים במסגרות שונות אנטגרטיביות ויחודיות. השילוב החברתי מהווה עיקרון מנחה בתכנית החברתית ובמבנה החברתי של הכיתות בכל שכבה.
במסגרת תוכנית הלימודים ניתן מענה לטעוני עזרה וטיפוח במרכז הלמידה, בקבוצות קטנות ובמקרים מיוחדים גם שיעורים פרטיים לנזקקים. גם לקבוצות התלמידים המוכשרים והמצטיינים יש מגוון לימודי העשרה מעבר לשעות הלימוד הרגילות. ברוב המקצועות המדעיים ולימודי שפה זרה מחולקים התלמידים לקבוצות לימוד לפי רמות התלמידים.

אולפן

בכיתת האולפן לומדים תלמידים עולים. המקצועות הנלמדים הם בעיקר עברית, היסטוריה של עם ישראל, תנ``ך, גיאוגרפיה, מתמטיקה, אנגלית וחינוך גופני. המטרה היא להדביק פערי שפה, עד לשילוב התלמידים בכיתה רגילה.

חוגי העשרה

החוגים הם בעיקר בתחומי המדעים הטכנולוגיה והאומנות:

  • חוג מחקר ופיתוח צמחי תבלין ומרפא בשלושה תחומים: מחקר עיוני על צמחי תבלין ומרפא, מחקר יישומי בגידול הצמחים בחממה הלימודית ויישום בתעשייה של מוצר סופי לשיווק ומכירה.
  • חוג סיירות וידיעת הארץ, לאוהבי הטבע והארץ, לפיתוח מודעות לערכי טבע ונוף ומורשת ישראל.
  • חוג אמנות פלסטית למיצוי כישורים בתחום זה.
  • חוג ספורט בשלושה ענפים: כדורגל ( בשיתוף מכבי תל אביב ) , כדורסל, אתלטיקה.
  • חוג שחמט - השנה זכינו במקום ראשון,ארצי, בשחמט.







חטיבה עליונה : מגמות ומסלולים

הנתיב העיוני

מסלול מדעי / מסלול הומניסטי
למסלול העיוני מתקבלים תלמידים, שרמת הישגיהם מתאימה לרמת בגרות מלאה.
בכתה י` נלמדים מקצועות חובה ומקצועות בחירה עד ל- 5 יח``ל.
אלקטרוניקה ומחשבים, מדעי החיים, מדעי המחשב, פיסיקה, כימיה, תקשורת, מדעי החברה, הסטוריה, מינהל, אומנות, מוסיקה.

מסלול עיוני חברתי - מקצועות בחירה
מדעי החברה, היסטוריה, מינהל, תקשורת, מוסיקה, מחול, פסיכולוגיה.

מסלול עיוני מדעים – מקצועות בחירה
מדעי החיים, אלקטרוניקה ומחשבים, מדעי המחשב, פיסיקה, כימיה

התלמידים יבחרו מקצועות בחירה ראשיים. לימוד מקצוע נבחר מותנה בהישגים לימודיים מתאימים כנדרש ע"י ביה"ס ובהמלצתם של מורי המקצוע.

הנתיב הטכנולוגי
בנתיב הטכנולוגי רוכש התלמיד ידע ומיומנות מקצועית לצד לימודים עיוניים.
בנתיב הטכנולוגי שתי רמות :

  • מסלול לבגרות מודולרית ( מלב"מ ) :תלמיד המסיים מסלול זה יצבור יח"ל לקראת תעודת בגרות ותעודה טכנולוגית.
  • מסלול טכנולוגי לצבירת יח``ל לבגרות ( 7 + 7 ): תלמידים המסיים מסלול זה יקבל בסוף לימודיו תעודת גמר טכנולוגית. במסלול זה צובר התלמיד יחידות לתעודת בגרות במקצועות הטכנולוגיים והעיוניים.

מגמת מנהל ומזכירות
תכנית הלימודים במגמה מתעדכנת בהתאם להתפתחות המואצת כיום בעידן הטכנולוגי. במסגרת המגמה לומדים התלמידים לקראת בחינות הבגרות, בתחום המקצועי ובתחום העיוני, כל זאת בהתאם ליכולתו האישית של כל תלמיד. במסלול העיוני-חברתי, מקצוע המנהל הינו מקצוע בחירה ברמה של 5 יח"ל. הלימודים במגמה מקנים לתלמיד ידע בעבודה במשרד המודרני עתיר הטכנולוגיות, כגון: מחשבים, פקסימיליה, דואר אלקטרוני, תקשורת מודרנית ועוד.
תלמידי המגמה לומדים את המקצועות: מינהל,ניהול משרד, משאבי אנוש, אנגלית מסחרית, התכתבות,חשבונאות,כלכלה ועוד.
למסיימים בהצלחה, פתוחה הדרך להיקלטות מוצלחת ומהירה בחברות ומשרדים המודרניים בתפקידים שונים ומגוונים.

פרוייקטים ייחודיים:

כיתות מב"ר

צוות ביה"ס מייחס חשיבות רבה לקידום תלמידים בעלי פוטנציאל ויכולת לימודית אשר לא נתממשו עד היום.
במסגרת המב"ר, משקיע צוות ההוראה מאמצים רבים לקידום התלמידים לקראת הבגרות. במב"ר שעות לימוד מוגברות. במב"ר רוכשים התלמידים מיומנויות למידה. התלמיד בכיתות המב"ר מצליח בבגרות.

פרוייקט מיכא"ל (מיצוי כישורים אישיים למצויינות)

בפרוייקט זה רוכשים התלמידים מיומנויות אשר סייעו להם במהלך לימודיהם בחטיבה העליונה: שיפור הזיכרון, מיומנויות קריאה והבנת הנקרא, הפרדת עיקר מטפל ומיקוד הלמידה.

פרוייקט שח"ק (שינוי חיזוק קידום השתלמות)

פרוייקט שח"ק רואה בכל לומד אדם ייחודי, בעל צרכים מיוחדים. המורה אינו מספק מידע אלא מכוון את התלמיד לידע, כשהתלמיד הוא במרכז. הכלי המאפיין את שח"ק הוא כתיבה. התלמיד כותב, מסכם, משכתב, מארגן, מנסח, עוזר ונעזר בחבריו, ותוך כדי כך רוכש אינפורמציה חדשה. הוראה כזו מאפשרת להגיע לכל תלמיד, מגבירה את בטחונו העצמי ביכולתו ובונה את הידע החדש, על ידע קודם מעולמו של התלמיד.

פרוייקט "עידוד"

פרוייקט המזמן מפגשים בין תלמידים לסטודנטים ומעודד את התלמידים לשאוף להצלחה בלימודים ובבחינות הבגרות, ולפתוח ערוץ ללימודים אקדמיים. מטרת הפרוייקט היא החדרת המודעות והחשיבות של לימודים גבוהים ופתיחת צוהר לעיסוקים מגוונים, כמו גם בחיזוק ביטחונם העצמי והדימוי האישי של התלמידים.

פרוייקט נעל"ה

כפר הנוער ויצו ניר-העמק יודע לקלוט עליה. נערים יהודים, בני 16, אשר עולים לישראל ממדינות חבר העמים ללא הורים, מוצאים בכפר הנוער ויצו ניר העמק בית חם ולומדים לקראת בגרות מלאה. מנסיון העבר ההורים עלו בעקבות בניהם והשתקעו בארץ.

השתלמות מוסדית

מורי בית הספר משתתפים, באופן קבוע, בשעות שלאחר שעות הלימודים, בהשתלמויות שונות בנושא מחשבים בחינוך, שיפור דרכי ההוראה וארגון מחדש של מבנה בית הספר השש-שנתי ועוד.

פרוייקט הזדמנות שניה

בויצו ניר העמק מתקיים מרכז הפעלה של פרוייקט הזדמנות שניה, הכולל את כל הפנימיות באיזור.
בוגרי י"ב המעונינים לשפר את ציוני הבגרות במתמטיקה, אנגלית ועברית מגיעים אלינו מבתי ספר אחרים ומבית-ספרנו ולומדים בתנאי פנימייה.
השנה זכינו להוקרה ממשרד החינוך על כך שממוצע הבגרות אצלינו גבוה במיוחד.

מרתונט

בשנת הלימודים הנוכחית התחלנו בפרוייקט ``מרתונט`` תכניות לימודים לקראת תואר ראשון במדעי המחשב ובמשפטים. הלימודים מתבצעים בלמידה מרחוק, באמצעות האינטרנט והלווין. הלימודים במסגרת אונברסיטת בר אילן ואונברסיטת תל אביב.

כתה י’ למצוינים

נוסף על הלימודים הרגילים, לומדים תלמידים מצטיינים לימודי העשרה במכון ויצמן ובטכניון.

פרוייקט יזמות עסקית

תלמידי חט"ב עסקו במחקר וגידול צמחי תבלין ורפואה, בחממה הלימודית בביה"ס, בשיתוף חוקרים מנווה יער, והפיקו תרופות מרפא, בפרוייקט יזמות עסקיות של התעשידע.

פרויקט תנופה

מיועד לבוגרי יב’ אשר מעונינים להשלים בגרות. התלמידים נמצאים במסגרת הפנימיה במשך שנה, כאשר בזמן זה מכינים אותם לקראת תעודת בגרות.

כתת "אומץ"

(אמונה בעצמי, מוכן למאמץ, צופה להישגים) הכנה והובלת התלמידים לתעודת בגרות מלאה בדגש על התהליך, תוך השקעה רבה וסיוע אישי יוצא דופן בכל תלמיד.

האני מאמין של בית הספר:

חתירה למצויינות (לא רק למצויינים ) ולמיצוי הפוטנציאל האישי של כל תלמיד.
בית הספר שינה יעדיו מבית ספר שהוא ``בית חרושת לציונים`` לבית חינוך, מקום אשר בו מודגש החינוך ערכי, הציונות והדמוקרטיה.
ביה``ס רואה יעד מרכזי בטיפוחו של תלמיד לומד, המתמקד בלימוד מעמיק בתחומי התעניינותו ובמקביל, נחשף להשכלה כללית רחבה בתחומים אחרים.
היחס לפרט, לתלמיד הבודד, חייב להתחשב ברב צדדיותו של המתבגר, בכישוריו הייחודיים ובצרכיו המיוחדים.
גישה זו נכונה הן כשמדובר בתלמידים מתקשים או לקויי למידה והן כשמדובר בתלמידים מוכשרים במיוחד.
ביה``ס מטפל בטיפוחם של התלמידים, כל אחד בהתאם ליכולתו ולכישוריו. ביה``ס משתדל להמנע מהנשרתם של תלמידים מתקשים, וחותר להביא את כולם ל``קו הגמר`` תוך פיתוח מסגרות תמיכה וסיוע לכל אחד מהם, הודות לכל אלה מסיימים התלמידים 12 שנות לימוד ומתגייסים לצבא.

ברוח זו נוקט ביה``ס בצעדים הבאים :

  • הקמת מסגרות סיוע לתלמידים מתקשים.
  • פיתוח תכנית לימודים המקנות מיומנויות למידה.
  • הקמת מערך יעוץ עזרה לפרט.
  • הפניית תלמידים מוכשרים במיוחד למסגרות העשרה ופתיחת מסלול אקדמי במסגרת האוניברסיטה הפתוחה.
  • חיזוק מעמדו של המחנך בכתה והגדלת מספר השעות של המחנך בכתתו ( שיחות בוקר, הוראת אזרחות).
  • התאמת תכנית לימודים אישית לתלמידים מתקשים, במגמה למנוע נשירתם ולאפשר להם לסיים י``ב כתות. במקביל, תגבור לתלמידים מצטיינים בתחומים ספציפיים. אנו מאמינים שהישגים בלימודים הם ערך שמחייב עבודה רבה והשקעה של כל תלמיד, בהתאם ליכולתו וכישוריו.

בכפר הנוער ויצו ניר העמק, מאמינים שמכלול הפעילויות – החינוכיות, הלימודיות, החברתיות והקהילתיות – עשוי להעניק לכל אחד מתלמידינו הזדמנות וסיכוי ראויים ונאותים להתפתח כאדם בוגר ובשל. אנחנו עושים זאת בסביבה תומכת, אשר איכות החיים המשופרת בה מושגת באמצעות שילוב של המימד האנושי, שבו, במאמץ של כל המערכת לאפשר לנערים הנמצאים כאן להתנסות בחוויות הנעורים במלואן, במרחב אקולוגי שבו מושקעים זמן ומשאבים ליצירת סביבה נקיה ונעימה.

בכפר הנוער ויצו ניר העמק מייחסים חשיבות עליונה לנושא ההתנדבות. לכן, חניכי הכפר מעורבים בחיי הקהילה ומסייעים לה.

כפר הנוער ויצו ניר העמק הפך את המלחמה נגד האלימות וטיפוח הסובלנות לפרוייקט חינוכי הנושא את השם:
``כבוד האדם,`` שבמסגרתו מודגשים באורח נמרץ התחומים שעשייה בהם היא תרומה ישירה למניעת האלימות.

מזה ארבע שנים יוצאת משלחת של תלמידים מכיתות י``ב לביקור במחנות ההשמדה בפולין.

הצוות החינוכי שוקד על מיצוי היכולת האישית של כל תלמיד. החתירה למימוש הפוטנציאל האישי הטמון בכל תלמיד מיתרגמת לתביעה מפורשת ולדרישה בלתי מתפשרת בתחום הלימודי. זאת במקביל לסיוע פרטני, לטיפוח, לקידום ולהעשרה של תלמידים הזקוקים לסיוע.

ISO 9002 - תו תקן לאיכות ומצויינות בחינוך
כפר הנוער קיבל תקן לאיכות ןמצוינות בחינוך ISO 9002

התקשרות ויצו ניר העמק עם מועדון הכדורגל מכבי תל אביב
מועדון הכדורגל ``מכבי תל אביב `` וויצו ניר העמק מפעילים בית ספר לכדורגל הפועל בכפר.
פרוייקט זה ישמש גורם נוסף למען רווחתם של התלמידים וסיפוק צורכיהם החברתיים. הפעילות תתקיים בשעות הפנאי ותכלול את כלל תלמידי ביה``ס, במיוחד תלמידי הפנימייה.
ביה``ס לכדורגל יכשיר את התלמידים, יאמן אותם ויפתח יכולת וכישורים בתחום החברתי והספורטיבי.







תוכניות לעתיד:

גן זואותרפי
תכנון עתידי להקמת גן זואותרפי במקום הדיר שנסגר. הגן יאכלס סוגים שונים של בעלי חיים. תלמידים וחניכים יוכלו לקבל בו מענה לצרכיהם ולפתח קשר וקירבה לבעלי חיים.

הקמת מרכז לביוטכנולוגיה
עם התפתחות הביוטכנולוגיה כענף היי-טק, ניתן להקים מרכז ביוטכנולוגי על בסיס התשתית הקיימת בכפר הנוער ויצו ניר העמק ( בין שמונה המקומות הראשונים בבחינות בגרות במדעי החיים בעזרת מחשב ) כולל תנאים פיזיים מתאימים הקיימים בכפר.

הקמת מרכז היי-טק
עם בניית המרכז למדעים, ניתן יהיה להשתית עליו את הקמתו של מרכז הי-טק, שיכלול טכנולוגיות עתירות ידע, בשיתוף עם מפעילים שונים הקיימים בארץ.

בוגרים מפורסמים:

עוזי דיין - סגן הרמטכ``ל
אליק רון - מפקד המחוז הצפוני משטרת ישראל