לקראת יום האישה הבינ"ל : "אות הקלון" למפרסם הפוגעני

ויצו חושפת את 10 הפרסומות הסקסיסטיות של 2013 - בין הפרסומות הפוגעניות ניתן למצוא שוב  פרסומת למשקפיים בכיכובה  של בר רפאלי, הפרסומת של רשות הדואר, פרסומת של שמן זית חלוצה וקמפיין של טיים אאוט להעלאת המודעות של סם האונס  
 
ארגון ויצו מפרסם את זהותן של עשר הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים, שהגיעו לשלב הגמר בקמפיין השנתי של הארגון "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי". במסגרת הקמפיין, שמתקיים זו השנה השישית ברציפות לציון יום האישה הבין-לאומי, מדורגות הפרסומות הפוגעניות ביותר על ידי וועדת שיפוט מקצועית. מטרת הדירוג היא להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.   
אות הקלון השנתי למפרסם הפוגעני ביותר יוענק בשבוע הבא באירוע המסורתי שתקיים ויצו בסינמטק תל אביב ביום רביעי 5.3. 
בין עשר המפרסמים אשר הגיעו השנה לישורת האחרונה ניתן למצוא את הפרסומת לדואר ישראל (גליקמן נטלר סמסונוב) ובה קשישה מעודדת שודד לערוך חיפוש על גופה, תוך כדי גילויי "הנאה" מהפעולה הפולשנית והאלימה כלפיה; קמפיין לקידום קניון דיזיין סנטר (ברוקנר/נטע/יער) בכיכובו של אסי עזר, אשר מציג ריב בין  בני זוג אשר חמותיהן דואגות ללבות אותו תוך הצגת סטראוטיפים פוגעניים על נשים; 
מודעת שמן זית של "חלוצה" (ארואטי ברמן  GPS) המציגה אישה לבושה בבגדי חאקי חושפניים המפתה את הצופה;

כחלק מהניסיון לעורר את עולם העיתונות היו השנה שני קמפיינים פרובוקטיביים - האחד ביוזמת המגזין "טיים אאוט" (זניט מדיה) להעלאת המודעות לסם האונס, עם הסיסמא "תשמרי על הכוס שלך". השני הוא של
עיתון "הארץ" בו מוצג זוג צעיר המקיים יחסי מין בתנוחות שונות ובמהלכם האישה מושווית למוצר צריכה;

קמפיין לכדור נגד כאב ראש, נורופן
(ענבר מרחב ניסן) מציג גרסה גברית וגרסה נשית ובה מונצחים סטריאוטיפים מגדריים בהן הנשים חלולות ומתעניינות רק בביגוד והגברים בעסקים;

פרסומת עבור
המוצר סנו  (JET דרורי שלומי), בה האמא המושלמת היא זו שאובססיבית לניקיון ומקדישה את מירב זמנה בהברקת הבית, תוך "חינוך" הבנות הקטנות שזה תפקידה;

קמפיין למותג המשקפיים
"קרולינה למקה" (ראובני פרידן IPG) שהלביש את הדוגמנית בר רפאלי בבגדי עור ובאוזני שפנפנת פלייבוי, עושה שימוש בתנוחות מיניות ומעביר מסר פוגעני;

"נעלי אלדו" (פרסום עצמי) הציגו דוגמנית בעלת חזות צעירה במיוחד אשר רומזת לצרכן בדבר רצונה לקיים מין אנאלי;

רשת ניו פארם (MCCANN ERICKSON) הציגה אף היא מודעה המנציחה דימויים נשיים שליליים, ובה אישה שדואגת להתאפשר ולהיות יפה לפני שכבאי מגיע לחלצה משריפה.
 
 
בשנה שעברה הוענק האות לראשונה למפרסם ממשלתי, לקמפיין "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי. הקמפיין קרא לישראלים  להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל. בשנים קודמות הוענק אות הקלון לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין השקה ל"קניון ארנה", לפרסומת של מי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים  Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

אירוע "אות הקלון" השנתי, בו ייחשף דירוג חמש הפרסומות הפוגעניות ביותר ויוענק האות לפרסומת הסקסיסטית במקום הראשון, ייערך בשבוע הבא בסינמטק תל אביב (5.3) החל מהשעה 9:00. באירוע ידונו בייצוגים השליליים של נשים בפרסומות, ברשתות החברתיות, בתכניות הריאליטי וכו' ובהשלכותיהם על נערות, נערים, ועל הציבור בכלל בדימויים.   
 

לדברי שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו,  הקמפיין רלוונטי מתמיד לאור פרשיות המין שהתרחשו בשנה האחרונה. "היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם היתה מוגבלת. קמפיינים שבמרכזם עומדת תנועת ה"טוורקינג", צילומים עצמיים (סלפי) פרובוקטיביים ברשת, קליפים פוגעניים שאנו רואים ב-MTV - הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו ואין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בני הנוער". 

לדברי גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל מטרתו העיקרית של קמפיין אות הקלון היא לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף מצד אחד את ערכי המוצר, אך מבלי לעשות שימוש שלילי בדימוי של נשים ובגופן מצד שני.

אירוע אות הקלון יתקיים  במעמד יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, וח"כ מיכל רוזין, לשעבר מנהלת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, יו"ר ויצו ישראל גילה אשרת. באירוע יתקיים "פרלמנט נוער" בהשתתפות נערות ונערים אשר ידונו בהשפעת התכנים הסקסיסטיים על בני הנוער.

ועדת השיפוט לבחירת אות הקלון מורכבת מנציגות של חברות כנסת, ממומחיות מגדר ותקשורת, נשים אקטיביסטיות, נשות אקדמיה, עיתונות ומשפט. הוועדה סקרה מאות אלפי פרסומות ממדיות מגוונות (טלוויזיה, עיתונות, שלטי חוצות ועוד), ומתוך 50 שעלו לקו הגמר דירגה את המבזות ביותר.
 

חברות וועדת השיפוט: ח"כ מיכל רוזין (מרץ), מנהלת לשעבר של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית; פרופ' חנה הרצוג, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר רוני הלפרן, ראש התכנית ללימודי מיגדר במכללת בית ברל, שלומית ליר, יו"ר פועלות ברשת, בילי מוסקונה לרמן, עיתונאית, אורית סוליציאנו, מנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, נורית חג'ג', מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית לשעבר, שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין "אות הקלון" ומנהלת קשרי ממשל של ויצו, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו.
 
   
הפרסומת של דואר ישראל