חשיבות ארוחת הערב

כולנו יודעים שארוחת הבוקר היא החשובה ביותר במהלך היום, יחד עם זאת, כאשר הזמן שלנו עם הילדים מוגבל לשעות מעטות כל כך, ארוחת הערב היא ההזדמנות היחידה במהלך היום, שניתן לכנס את כל בני המשפחה סביב אותו שולחן.

סקר שנערך על-ידי ארגון ויצו מצא כי רק 41% מהאבות אוכלים ארוחת ערב עם ילדיהם בכל יום, לעומת 80% מהאימהות. אין ספק שהורים רבים שבויים במרוץ החיים האינסופי, ומנסים לשלב בין הקריירה לחיי המשפחה, וזה אתגר לא פשוט. כך בלי ששמתם לב מוסד ארוחת הערב נדחק ליום שישי אצל הסבתא, ואתם כמשפחה גרעינית מפספסים זמן איכות נהדר עם ילדכם. אל תוותרו על ארוחה משפחתית גם אם אחד ההורים אינו נמצא בבית, אך תדאגו לקיים גם ארוחות משפחתיות בהרכב מלא.

לארוחת הערב המשפחתית יתרונות גדולים גם עבורכם ובעיקר עבור ילדי הבית:

- ארוחת הערב תסייע לכם להקנות לילדים מגיל צעיר הרגלי אכילה נכונים. דאגו שלכל הילדים יש כיסא מתאים לגובהם, סכו"ם וצלחות המתאימים למיומנויות האכילה שלהם, סינר וכדומה. חשוב שהילדים ישבו בנחת בכיסאם  וילמדו לאכול מסודר ובלי תזוזות מיותרות, וזאת תשיגו אם תארגנו סביבה נוחה מראש.

- ארוחת הערב, הרגל ששווה להקנות - הקפידו שהארוחה תתקיים כל ערב באותה שעה ובאותו מקום, להרגל הזה משמעות גדולה גם עבור הילדים וגם עבור ההורים. כאשר ילד רגיל לריטואל קבוע יש פחות חיכוכים בסגנון "אני לא רוצה לשבת לאכול", "אני רוצה להמשיך לראות טלוויזיה" וכדומה. להורה כדאי להכניס את מועד הארוחה היומי ליומנו, כך יש פחות סיכוי שיוותר עליה בגלל פגישה חשובה למשל.

- ארוחת הערב היא הזדמנות מצוינת לשיחה, לתרגול ופיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות . חשוב שההורים יתחילו וישתפו במשהו שקרה להם במהלך היום, בבית, בעבודה, בקניות.. כך ילמדו הילדים לשתף אתכם בחוויות שלהם גם. התעניינו בהם, בקשו מהם לשתף ו/או שאלו אותם שאלות פתוחות כאלה שהתשובה עליהן אינה כן/לא. השתדלו לא להפוך את ארוחת הערב למקום בו "פותרים בעיות" או ריבים, שמרו על אווירה חיובית סביב השולחן.

כך כולכם תזכו להכיר טוב יותר אחד את השני. בעת הארוחה הילדים זוכים להקשבה, לחיזוקים ותמיכה, מה שתורם לדימוי העצמי שלהם ומחזק את תחושת השייכות שלהם.

- נטרלו "רעשים" וגירויים בזמן הארוחה: סגרו טלוויזיה, פלאפונים וכו'. אכילה מול הטלוויזיה לא מאפשרת את כל היתרונות אותם הזכרנו עד כה. כך גם אם תהיו עסוקים בשיחה בטלפון או בשליחת מייל לא באמת תהיו מרוכזים בנעשה סביב השולחן.

- הכינו את האוכל מראש. השתדלו שכל האוכל יהיה על השולחן בתחילת הארוחה, כך תמנעו מטיולים מיותרים למטבח שיסיטו אתכם מריכוז בילדים, ותיהנו מזמן איכות אמיתי בלי להיות עסוקים בתפעול הארוחה.

- שתפו את הילדים בהכנת הארוחה. ילדים יכולים להיות מעורבים בארוחת החל משלב הכנתה ועד פינוי הכלים מהשולחן. בקשו מהם סיוע בהוצאת המצרכים מהמקרר, בערבוב או הכנה של מזון פשוט, בקשו מהם לסדר את השולחן – ילדים שלוקחים חלק במטלות הבית מרגישים בעלי ערך, לומדים

על אחריות, חשים עצמאיים ומשמעותיים ומבינים כי יש להם יכולת לתרום ולעזור לסביבתם על אף גילם הצעיר. כמובן שכל ילד ישתתף בהכנת הארוחה בהתאם לגילו. כשכל האוכל מונח על השולחן מראש, מתאפשרת ישיבה נוחה ורגועה סביב השולחן.

- אל תהפכו את האוכל למוקד העניין או מוקד הדאגה – אפשרו לילדים לבחור מה הם רוצים לאכול  מתוך מגוון מאכלים אותם אתם מציעים להם, כמה הם רוצים לאכול ואל תשתמשו באיומים או פרסים בכדי לעודד אכילה. הילד הוא זה ששולט באכילה ועל כן לא ניתן לדעת או להחליט בעבורו כמה לאכול והאם שבע.

- דאגו להגיש מזון בריא אך מגרה. גוונו את המאכלים המוגשים לשולחן ויחד עם זאת דאגו שבשולחן יהיו תמיד גם מאכלים שהילד מכיר ושמח לאכול. לילדים מאוד בררניים באוכל ניתן להגיש צלחות "יצירתיות" – ליצור פרצופים ודמויות מהמצרכים של הארוחה, כך תיצרו אצלם ציפייה לקבל את הצלחת ולאכול את האף של הליצן, שזו בעצם חתיכת מלפפון..

בתאבון!

הכותבת היא נורית קרקש ינקלביץ, עובדת סוציאלית ומדריכת הורים  ב"קול להורה"– קו הייעוץ להורים לגיל הרך של ויצו העולמית – 6968*.

הצטרפו אלינו  גם בפייסבוק -
https://www.facebook.com/kollahore?ref=br_tf

© כל הזכויות שמורות