והפרסומת הזוכה היא: מאליס!

אות הקלון ניתן השנה למותג הקוסמטיקה מאליס על החפצת נשים ושימוש באלימות כדרך לגיטימית להשגת מטרות, מותג המזון אסם דורג במקום השני.

לרגל יום האישה הבינ"ל 2017 חושפת תנועת ויצו, זו השנה התשיעית ברציפות, את דירוג המפרסמים הסקסיסטיים ביותר, כפי שבחרה ועדת שיפוט מקצועית בשקלול הצבעת הגולשים, קמפיין "אות הקלון" 2018 יעניק אף ציון לשבח לחברות שירימו את הכפפה.




הקמפיין השנה התייחס לנעשה ברשת החברתית. בעזרת מדדי  "גלובס" ו"יפעת" נסקרו  הפרסומות שצוינו כ"פרסומות הנצפות ביותר" וכן במדד ה"פרסומות המדוברות ביותר"

בהצבעת הגולשים שנערכה באתר NRG ואפליקציית החדשות 360, השתתפו 10,000 גולשים שמתוך חמש פרסומות בחרו בפרסומת של מותג המזון אסם כפרסומת הסקסיסטית ביותר

קמפיין מאליס של משרד הפרסום פירמה קריאייטיב והפקות הוכרז כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2016. בפרסומת של מותג הקוסמטיקה מופיעות ארבע דוגמניות מפורסמות - שירז טל, רוסלנה רודינה, בר פאלי ודורון מטלון - כשהן נאבקות על הזכות לשמש כ"פנים" בקמפיין של מאליס. הארבע אף סוטרות זו לזו במהלך מאבקן ורק לאחר שכל הנשים היכו זו את זו מציינים נציגי החברה שכעת הן מוכנות לנסות את המוצר שלהן-  מסיכת פנים.
מנימוקי הוועדה: "הפרסומת מקבעת ומחזקת סטריאוטיפיים לגבי נשים אשר, לכאורה, רק רבות ומתחרות אחת עם השנייה. הפרסומות אלימה ועושה שימוש באלימות כדרך לגיטימית להשגת מטרות – על מנת להכין את פני הנשים לטיפול הן מכות זו את זו. במהלך הפרסומת מסתבר שהיה רצון של נציגי החברה באמת להשתמש רק בפנים שלהם לנסות את המוצר – מסיכת הפנים. כלומר, הפרסומת גם רואה בפנים של נשים חפץ שניתן להשתמש בו לצורכיהם". לאור האלימות הקיימת בפרסומת החליטה הוועדה להעניק לפרסומת זאת את אות הקלון. 

לדברי גילה אשרת  יו"ר ויצו ישראל: " מדובר בפרסומת  המשתמשת  באופן מניפולטיבי בנשים "הידועות" כששות אלי קרב, אותן משלחים זו נגד זו למטרות הנסתרות מעיניהן ומשרתות את הפרסומאי. השפעת הפרסומות לא מצטמצמת להרגלי הצריכה שלנו, ועיקר הנזק הינו השפעתן על דפוסי המחשבה, נורמות ודפוסי ההתנהגות בין המינים. פרסומות העושות שימוש לרעה בדימוי ובגוף האישה מעוותות את תפיסת המציאות. ניתן לעשות שימוש במוטיבים מגדריים ולשמור במקביל על עקרונות של פרסום צודק והוגן".
אנו קוראות לחברות המסחריות ולמפרסמים לקראת שנת 2017 להצטרף למגמה עולמית המטמיעה חשיבה מגוונת, שוויונית ומכבדת-צוות האגף בכך מקצועית יסייע לכל חברה שתפנה לויצו 
קמפיין "אות הקלון" 2018 יעניק אף ציון לשבח לחברות שירימו את הכפפה.

קמפיין "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ויצו מתקיים זו השנה התשיעית ברציפות, לציון יום האישה הבינלאומי במטרה להנכיח את דימויים של נשים בשיח התקשורתי כ"מראה שחורה" שתשמש כקטליזטור לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ובתרבות וכן להעלות את המודעות לנזק החברתי והערכי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.  

דירוג הפרסומות ש"זכו" באות הקלון של ויצו:

מקום ראשון
 


שם המפרסם: פירמה קריאייטיב והפקות
שם המותג: מאליס מסכת הפנים

מקום שני

שם המפרסם: גיתם BBDO 
שם המותג: סלט אסם

מקום שלישי
 
שם המפרסם: TRUE
שם המותג: מתחם קניות מבנה

מקום רביעי

מפרסם: ראובני פרידן  IPG
שם המותג: CAROLINA LEMKE BERLIN

מקום חמישי

מפרסם: ענבר מרחב G  
שם המותג: קולון – שימי תבורי ויהודית באומן

הרכב הועדה המקצועית: ענבל אביב דגן - מנהלת קשרי הממשל ויצו, פרופ' ענת פירסט-מכללת נתניה, אביעד קיסוס- איש תקשורת ומנחה, אביב יהלום-מייסד אסל"י, אורית סוליציאנו-מנכ"ל איגוד ארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ענת סרגוסטי-עיתונאית משפטנית ואקטיביסטית, ורד כהן ברזילי-תא העיתונאיות ופעילה פמיניסטית, בילי מוסקונה לרמן-אשת תקשורת, בוגרות תכנית מנהיגות צעירה בויצו: ניצן פיאלקוב, רעות אדינייב, ליאת שרר ומזכירת הועדה-ענת צבר.

אות הקלון במאקו 
http://www.mako.co.il/news-channel2/Economy-Newcast-q1_2017/Article-ce9dbc2a9e9aa51004.htm?sCh=8c9e6603e7478110&pId=25483675

אות הקלון ב- ynet
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4931301,00.html

אות הקלון ב"הארץ"

https://www.haaretz.co.il/gallery/media/1.3910856

אות הקלון ב NRG
http://www.nrg.co.il/online/55/ART2/865/653.html

אות הקלון בגלובס
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001179701

אות הקלון בכלכליסט
http://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3709113,00.html

מתוך התכנית חשבון יומי בערוץ הראשון
https://www.youtube.com/watch?v=6zL_Nn89v1M