סיכום תוצאות קמפיין הפרסום הפוגע לשנת 2010

אות הקלון של ויצו  למפרסם הסקסיסטי  ניתן לקמפיין של קניון ארנה שתואר כ"שובניסטי, פורנוגראפי,מציג יחסי – מין אלימים, מרמז על פדופיליה וניצול נשים".

14/3/2011

האגף לקידום מעמד האישה בויצו ישראל קיים זאת השנה השלישית ברציפות את תחרות אות הקלון לחברה המסחרית שבחרה לפרסם את מוצריה באופן הסקסיסטי ביותר. כבכל שנה נסקרו אלפי מודעות הפרסום והסרטונים שהועלו באמצעי התקשורת, ומתוכם נבחרו חמש הפרסומות הפוגעניות ביותר.
בצוות השיפוט, שקבע את דירוג הפרסומות, השתתפו בין היתר: פרופ' חנה הרצוג, עו"ד ארנה לין, בילי מוסקונה לרמן, דורית אברמוביץ', רונית ארנפרוינד כהן, מיכל הלפרט ושרון צ'רקסקי.

במקום הראשון:
קניון ארנה (משרד הפרסום: זרמון גולדמן)
קמפיין שילוט חוצות בעל חשיפה גדולה מאד בקרב הציבור. בשלטי הענק מוצגות תמונות בהן מתבצע מין אלים בנערות ובנשים: אישה אשר צולמה בזוויות מעוותות, מושפלת, ידיה אזוקות מאחורי גבה, מאחוריה רוכן גבר זועם. בתמונה אחרת מוצגת דמות של קטינה מצולמת מאחור, כאשר ישבנה חשוף, היא חובשת לראשה אוזני שפן בדומה לדוגמנית פלייבוי ועל הקיר שמאחוריה כתוב SEX SELLS. בתמונה נוספת מוצגת אישה עירומה, סוחטת עטין של פרה, המדומה לאיבר מינו של גבר. בתמונות רבות מבטן ושפתיהן הפעורות של הדוגמניות הצעירות לכאורה מפתות את המתבונן. אין בין התמונות הנ"ל לבין מושא הפרסום, הקניון, כל קשר.
מדובר בקמפיין פרסומי שוביניסטי, פורנוגראפי, המציג יחסי אלימות מינית, פדופיליה וניצול של נשים. הקמפיין מוצג באצטלה של אומנות, אך למעשה נועד לעורר באזז תקשורתי. הוא מעביר מסר חברתי פסול, עומד בסתירה לכללי האתיקה בפרסום ומנוגד לכאורה לחוק.

במקום השני:
אופנת JUMP (משרד הפרסום: MCCANN ERICKSON)
סרטון בו מוצגת אישה לבושה בשמלה והכיתוב המלווה אותו אומר: שמלת "הגיע הזמן לבקש העלאה". המסר המועבר בקמפיין הוא שהמראה החיצוני של האישה הוא זה שיסייע לה להשיג את יעדיה במקום עבודתה. המסר הזה מחזק את תופעת אפליית נשים במקומות העבודה (בשכר, בתנאים בקידום) ובמקרים רבים גם את ניצולן (הטרדות מיניות).

במקום השלישי: מנטוס ליימן שליסל (משרד הפרסום: Euro.IL)
בקמפיין "אין כמו הנשיקה של מנטוס" נראה זוג מתנשק במכבסה ציבורית, כאשר במהלך הנשיקה הגבר נותר במקומו ואילו האישה מסתובבת במהירות מופרזת, כמו בגד שנסחט במכונות הכביסה. הסרטון משווה באופן בוטה בין המוצר שאותו היא מוכרת (סוכריות) לבין גוף האישה, אשר עליו, על פי הוראת התשדיר להסתובב כמו כביסה הנסחטת במכונה. מסר כזה מעודד התייחסות לנשים כאל חפץ, כאל אובייקט ולא כאל סובייקט.

במקום הרביעי: TAG WOMEN (משרד הפרסום: באומן בר-ריבנאי)
אל הקמפיין נבחרה דוגמנית המוצגת כנערה קטינה כבת 16 במצב של פיתוי ושל הקשר מיני. השימוש המדאיג בדוגמניות, שיש להן מראה צעיר במיוחד, המוצגות בעירום מלא או חלקי, ובתנוחות מיניות של פיתוי, מעודד לדעתנו תופעות כמו פדופיליה ואלימות מינית כלפי נשים וילדות.

במקום החמישי: דיוטי פרי ג'ימס ריצ'רדסון (משרד הפרסום: גליקמן נטלר סמסונוב)
קמפיין זה עושה שימוש בסטריאוטיפים סקסיסטיים רבים: הבלונדינית הטיפשה, היפה, שכל טיבה טמון במיניות השופעת שלה. קולה ואופן הדיבור הילדותי של הדמות מציג את הנשים כקלות דעת, אינפנטיליות וכמי שכל מאוויהן מופנים לקניות אובססיביות ולדילים זולים (היא רוכשת בשמים ללא הבחנה).

להלן קישורים לידיעות ולכתבות שהופיעו בתקשורת:
הארץ (גלריה) http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1218803.html

וואלה  http://news.walla.co.il/?w=//1801370

   http://news.walla.co.il/?w=//1802279
 
גלובס  http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000628147

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000628658
 
כלכליסט  http://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3510552,00.html

   http://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3510728,00.html
   
NRG  http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/219/884.html?hp=1&cat=478

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/219/027.html

אייס  http://www.ice.co.il/article/view/265305 

  http://www.ice.co.il/article/view/265407

http://www.ice.co.il/article/vi


תמונה מהקמפיין של טאג וומן




תמונה מהקמפיין של קניון ארנה