סיפורים על צעירים בגראז' שמקימים תאגידי ענק, הם רק גירסה מודרנית יותר לסיפור ישן, על חלום שגלש הרבה מעבר לתנאים הצנועים ששימשו את לידתו. הסיפור של "ויצו", על ארבע צעירות אנגליות שיזמו ארגון התנדבות ציוני ומצאו עצמן עם רשת כלל-עולמית אדירה – הוא עוד אחד מאלה, עם סוף שעדיין לא נכתב... |
|
מבחן הזמן
הקיץ של שנת 1920, בעיצומו של גל העלייה הגדול לארץ ("העלייה השלישית") – הניח את היסודות השלטוניים למדינת ישראל העתידית: "ההגנה", "הסתדרות העובדים", הקיבוצים, המושבים, ואפילו הבחירות הראשונות בישראל – כל אלה ועוד קרו בתוך פרק זמן קצר. באותו זמן, בלונדון, קם ארגון נשים ציוני – "ויצו" - בראשו עמדה רבקה זיו בת ה-30. את הצלחתו אפשר להבין היטב רק בראי הזמן: מאה שנים עברו מאז אותו קיץ, ואת אותם מוסדות נתקשה למצוא במציאות דהיום. הקיבוצים הופרטו ברובם, הסתדרות העובדים צמצמה את רוב תחומי פעילותה שהיו פעם, "ההגנה" הפכה ליסודות של לצה"ל, גם אסיפת הנבחרים החליפה צורות וגלגולים, וארגונים אחרים שקמו – נעלמו כלא היו. החריג מכל אלה הוא ארגון ויצו, שגם ב-2020, הלא היא שנת ה-100 שלו, הוא גוף חיוני, שוקק חיים, שלא מפסיק לשבור שיאי פעילויות, תקציבים, והצלחות.
כיצד קרה, אפוא, שקבוצה קטנה של צעירות יהודיות ממנצ'סטר, הצליחה להגות, להקים, ולהוביל, ארגון ציוני ששרד את מבחן הזמן ו-100 שנים אחרי הקמתו, מונה 250,000 חברות ו-6000 עובדות ועובדים? |
| | | | | | | | | | 
מייסדות ויצו בוועידה הראשונה של ויצו, 1921 בקרלסבאד | | | | | | | | | | | | |
|
"כדי להבין את הפלא הזה של ויצו, צריך קודם להבין מה זה ויצו", מסבירה אניטה פרידמן, יו"ר הארגון. "ויצו היא מסגרת שמחברת רשת של פעילות ומנהיגות יהודיות-ציוניות בעולם– אל צרכים ספציפיים בארץ. אנחנו לא מסתפקות באידיאולוגיה, אלא משמשות גם קבלני הביצוע שלה. הרבה לפני הרשתות החברתיות המוכרות כיום, היתה ויצו רשת חברתית שמחברת את היהודיה ממלבורן וברלין - אל הילד שזקוק לבית, אל האשה המוכה שזקוקה למקלט, אל ההורים הצעירים המחפשים מעון יום, ואל סוגיות שונות של מעמד האשה בישראל. זה מודל יחודי, שמושך אליו, פשוטו כמשמעו, נשים שמוכנות להירתם ולתת, ומצפות לראות את פירות ההשקעה. פרט ועוד פרט יוצרים כלל, וכשלוקחים את כל רבבות הסיפורים האישיים שניבנו תחת הגג של ויצו – מבינים כמה זה שינה את החברה הישראלית בכללותה, וכמה המציאות בישראל, היא שונה מאשר היתה יכולה להיות בעולם בלי ויצו". |
|
כשויצו פרצה בסערה
כדי לתמצת את סיפורה של ויצו, נחזור לאחור, לשנות ה-20 של המאה ה-20. את העולם העייף והפצוע שאחרי מלחמת העולם הראשונה, החליף עולם חרד מפני הנורא עוד יותר. היהודים, כמיעוט נרדף ופגיע, החלו להתעורר, לראשונה אחרי 1800 שנים, כעם עם שאיפות לאומיות. 14 מיליון יהודים חיו אז בעולם, רק 6% מהם היו ציוניים, היתר חלמו על השתלבות כאזרחים שווים בארצותיהם, אך את הרעיון הציוני ההולך ומתפשט, דומה שדבר כבר לא היה יכול לעצור.
ארבע צעירות ממנצ'סטר אנגליה, החליטו לעשות מעשה: להקים גוף נשים ציוני, שינחיל לעולות חדשות לארץ-ישראל, את מיומנויות החקלאות, שיאפשרו חיים ופרנסה ב"פלשתינה". בחברה הארץ-ישראלית המתהווה, דלת האמצעים, של פליטים ומהגרים חסרי כל, כל עזרה שהוצעה – התקבלה בצמא, ותוך שנים מעטות, אל שירותי ההכשרה המקצועית שתוכננו בתחילה, הוסיפה ויצו שירותים נדרשים נוספים בתחומי הרווחה, החינוך, הבריאות, התעסוקה, הקליטה, והגיל הרך. |

פגייה ראשונה בארץ, מוסד אם וילד, תל אביב צילום: קומרינר | |  |
|
הרעיון של ויצו התלקח כאש בשדה קוצים. 13 שנים לאחר הקמתה, היו בויצו בארץ-ישראל בלבד - 4500 חברות, והן נתמכו ע"י עשרות אלפי נשים יהודיות מכל קצוות העולם. שירותיה של ויצו לציבור הלכו והתרחבו, היא הקימה רשת תחנות לאם ולילד - "טיפת חלב", כפרי נוער, מוסדות חינוך, רשת מעונות לגיל הרך, בתי תמחוי, מערך הדרכה חקלאית מיומן, לשכות יעוץ לעולות, אולפני לימוד עברית, ועוד ועוד. ידה של ויצו היתה בכל, ולא היה אדם בישראל שלא בא במגע עם שירותי הארגון. ויצו הפיקה עיתון, התמודדה בפוליטיקה, העלתה נוער לארץ (במה שהתחיל את ארגון "עליית הנוער"), התגייסה לטובת כל צורך לאומי, תוך שהיא רותמת נשים למען צורכי הישוב, ואת זרועות הישוב - למען נשותיו. |
|
התחדשות כמדיניות
כמו כל הארגונים הציוניים של אותה תקופה, כך גם ויצו מצאה עצמה בפרשת דרכים עת הוקמה מדינת ישראל, כשרשויות המימשל תפסו את האחריות על תחומים שהיו נתונים לפני כן בידי ארגונים שונים. אך ויצו דווקא שמחה להעביר למדינה את האחריות על כמה שיותר שירותים, וליצור במקומם שירותים נדרשים אחרים, ובכך להוביל ולשרטט במו ידיה את האתגרים של העתיד. בשנים הבאות, כשאת דור המנהיגות המייסדות של ויצו החליף דור מנהיגות חדש ולא פחות נמרץ, שינתה ויצו את פניה, ומיקדה את פעילותה בשירותי חינוך ורווחה, ובמאבק למען חיזוק מעמד האשה בישראל.
|
 |  | 
|  ראש הממשלה, דוד בן גוריון בכנס ויצו לקידום נשים עולות, 1955 |  |
|

אסתר מור, נשיאת ויצו צילום: רפי דלויה | "לא רק שהארגונים הציוניים לא איבדו רלוונטיות עם הקמת המדינה ב-1948", מסבירה אסתר מור, נשיאת ויצו העולמית, "אפילו יותר מכך: הקמת המדינה יצרה צרכים רבים ודחופים, והנחיצות של ויצו גדלה עוד מעבר למה שהיתה".
בתוך שנה וחצי הוכפלה אוכלוסיית המדינה בעיקר בזכות פליטים יהודיים שגורשו ממדינות ערב, ומציאות של מעברות, רעב, עוני, מחסור, ואיומים בטחוניים חמורים, רק חיזקה את הצורך באותם שירותים מהסוג שסיפקה אז ויצו. היו אלה שנים של פריחה עבור ויצו, שאימצה לעצמה את ההתחדשות כמדיניות שלמעשה תלווה אותה עד היום.
כיום, כשתחת הגג של ויצו כלולים מאות מוסדות חינוך, מקלטים לנשים מוכות, כפרי נוער, מוקדי חירום, מסלולי הכשרה, עשרות סניפי ויצו מקומיים, פרוייקטים רבים ומגוונים, ואגף פעלתני ונחוש לקידום מעמד האשה, וכאשר כל אלה נתמכים ע"י מאות אלפי חברות בעולם – אפשר כבר לקבוע שויצו פה כדי להישאר.
|

אניטה פרידמן, יו"ר ויצו צילום: רפי דלויה
"החיפוש המתמיד אחרי האתגר הבא, הוא סם החיים שלנו", מסבירה יו"ר ויצו, אניטה פרידמן. "התחדשות היא מילת המפתח, השאיפה לא רק להתאים עצמך למציאות, אלא גם להסתכל קדימה ולנסות להגדיר את צורכי המחר". |
|
כחול לבן זה חיים
כתנועת נשים עולמית מפעילה ויצו כ- 50 פדרציות ברחבי העולם, ופדרציה אחת בישראל – היא המוציאה אל הפועל חלק מהפרויקטים ובעיקר אחראית על ביסוס מערך המתנדבות, שהן הרוח החיה ועמוד התווך של ויצו בישראל והמוציאות את חזונה אל הפועל. כיום נחשבת ויצו לארגון ההתנדבות בשני בארץ אחרי מד"א, בזכות החברות מכל קצות הארץ ומכל חלקי האוכלוסייה. "אם מדינת ישראל היא פלא, אז ויצו היא פלא בתוך פלא", אומרת אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל, " ערך ההתנדבות היום הוא לא כמו שהיה בעבר, וקשה יותר לגייס מתנדבים לפעילות ציבורית או חברתית. ההצלחה שלנו גם במציאות כזו, להפעיל עשרות אלפי חברות מתנדבות בישראל, היא הכותרת הגדולה שמעל הצלחתה של ויצו". 
אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל צילום: אפרת בן יוסף ולא רק בישראל. חנה פאליק היא דמות בולטת בויצו. לאורך ארבעה עשורים היא מהווה מנהיגה מרכזית ובולטת בויצו ארה"ב, ובהמשך גם תורמת משמעותית. היא גם שם נרדף לפטריוטיות ואהבת ישראל. "כשאני רואה דגל כחול-לבן - אני רואה חיים", היא אומרת, "זה בשבילנו, בשביל היהודים - הביטחון שתמיד יהיה לנו בית. זה מה שהביא אותי לויצו, והשילוב של פעילות ציונית, אנושית, חברתית, ונשית תחת קורת גג אחת – משלימה לי את התמונה. היום אני יודעת שבהשקעה שלי בויצו אני משקיעה בו זמנית גם בפרוייקטים הממלאים צרכים עכשוויים, אבל גם בארגון שימשיך לפעול ולהביא אור לישראל לעוד דורות רבים אחרינו". בחסות גישה ציונית וחברתית זו, ובזכות יותר ויותר "חנה פאליק" שמצליחה ויצו לצרף לשורותיה, ממשיכה ויצו לקיים במרץ פרוייקטים חברתיים בישראל, כאלה שמשלימים את הצרכים במקום שידה של הממשלה לא מגעת אליהם.
|
|
לא רק ארגון של מעשים טובים
פעילותה של ויצו לא מסתכמת רק במפעלים חינוכיים וחברתיים. לאורך כל השנים היתה ויצו מעורבת בנושאים מדיניים, כמו פעילות למען העלאת "אסירי ציון", הסברה למען ישראל בעולם, והחל משנת 1958 - פעילות באו"ם כארגון לא ממשלתי במעמד מייעץ. במקביל פועלת ויצו ישראל ללא הרף, ובהצלחה מרשימה - למען חקיקה וקידום מדיניות למען קידום נשים. "זה חשוב לנו", אומרת אניטה פרידמן, יו"ר ויצו. "חשוב לנו לא להיות רק ארגון של מעשים טובים והשלמת צרכים לא מסופקים. אלא ארגון שמניע בפועל שינויים חברתיים ורותם שחקנים מרכזיים בזירה הציבורית כדי לשנות את המציאות עבור אוכלוסיות רבות במדינה ואת המשאבים המוקצים להן". |
|
רחלי מנגולי, היא יו"ר סניף ויצו בפרדס כץ. כשרוצים לברר איתה את סוד הקסם של ויצו, לא צריך לשאול, אלא רק להכיר את האשה ואת סדר יומה. המסירות לרעיון של ויצו, מאפשרת לה להגשים את מפעל חייה: חיזוק וטיפוח ילדים בני הקהילה האתיופית בעיר ומתן הזדמנות שווה עבורם לקבלת חינוך בתחומי המדעים. נשים כמו רחלי מנגולי מאותרות ומטופחות בכל סניף, כדי להבטיח מערך יציב וחסון של מנהיגות. "אנחנו מיישמות בשטח את אחד הערכים החשובים ביותר של ויצו, עשייה למען החברה, ואנחנו עושות את זה בגדול. בכל יום אני מרגישה שאני מתקנת משהו ובכל פעם שאני מסייעת אפילו לאדם אחד אני מרגישה שזכיתי בלוטו. בזכות ויצו גיליתי בעצמי כוחות אדירים, שאני יכולה להניע פרויקט עצום, יש לי יכולת לגרום לשינוי בחברה. אני מציעה לכל אישה להתנדב בסניף הקרוב לביתה, כי זה משנה חיים". |

צילום: יח"צ ויצו |
|
"כבר מאה שנים שארגון ויצו מצליח למצוא את הנקודות הנכונות לגעת בהן, וכך הוא נשאר רלוונטי", אומרת רונית ריבק מדרי, יו"ר ויצו אנגליה. רונית היא סיפור בפני עצמה, בת ליוצאי תימן מראש העין, הישראלית הראשונה שמונתה לתפקיד מסוג זה על אדמת אנגליה. רונית יצרה פטנט חדש ומקורי, כאשר כישראלית העומדת בראש פדרציה אירופאית, הצליחה למשוך לפעילות ויצו, ישראליות לשעבר רבות כמוה, שויצו מהווה עבורן מעין קשר לישראל ולקהילה היהודית המקומית. "ויצו יודעת להתחדש, להחליף פנים, לפנות אל כל קהלי היעד הרלוונטיים, מנשים בשדרות ובקרית שמונה, ועד נשים במאליבו וסידני. כולן מרגישות שזה נכון להיות חלק מהפסיפס הזה, שהמטרה היא ראויה, שהחברה היא נהדרת, שהרוח טובה, ושהמסגרת מספיק גמישה כדי שכל אחת תמצא בה את המקום המתאים לה". כולן מסכימות בדבר אחד: השקעת הזמן הפרטי בויצו, היא דרך נפלאה גם לתרום למטרות ראויות, וגם למלא את עצמך בסיפוק על השותפות במפעל מרומם הנפש הזה. |
|
תחגוג מאה כמפעל עצום
די להתבונן בדוגמא מתוך הארכיון הבלתי נגמר של ויצו, (שעתיד לעלות בהמשך לרשת האינטרנט), כדי להבין עד כמה סיפורו של הארגון כרוך בסיפורה של המדינה. הפנים המביטות מהתמונות הם פניהם של החלוצים, המעפילים, הפליטים העולים, ובמילים אחרות - של הסבים והסבתות של הישראלים של היום. כמו מדינת ישראל, גם ויצו הפכה עם השנים ליציבה ומבוססת, והארגון ששרד מלחמת עולם, חתם על מגילת העצמאות, זכה בפרס ישראל על תרומה לחברה, ושתמיד ידע להצטיין בשעות חירום – סיגל לעצמו שיגרה של עשייה וחלוציות שמתאימה לתקופתה.
השבוע ב-10 ביולי 2020, ציינה ויצו 100 שנים להיווסדה. היא עושה זאת כמפעל עצום, חובק עולם, רב השפעה ועתיר מעשים. מנהיגות ויצו מהעולם, פעילות ויצו מישראל, צוות של אלפי עובדות ועובדים, מאות מוסדות חינוך ורווחה, היסטוריה מפוארת ולא פחות מכך תכניות גדולות לעתיד – הם הערובה למאה השנים הבאות של הארגון שנתפס כחלק בלתי נפרד מהמדינה. "שני דברים הם אין-סופיים", מתלוצצים בויצו על בסיס המשפט המפורסם של אלברט איינשטיין: "היקום ו-ויצו. ובקשר לראשון – איננו בטוחות". |
|

ילדי מעונות ויצו. צילום: אלי דסה | 
תלמידות כפר הנוער ויצו נחלת יהודה. צילום: אלי דסה | 
צילום: כפיר סיוון | 
|  | |
|
|