איך מדברים עם ילדים על כסף?
מדוע קל לנו יותר להסביר לילדים שלנו על בריאת העולם ועל היכחדות הדינוזאורים ולעומת זאת קשה יותר לדבר איתם על כסף?
יש הורים שחושבים שהילדים שלהם קטנים מדי וממילא לא יבינו את הערך והמשמעות של הכסף, הורים אחרים חושבים שזה לא מעניין ילדים ושאין צורך להטריד אותם בנושא של "גדולים" כי את זה עוד יהיה להם כל החיים.  אבל, החברה בה אנו מגדלים את ילדינו כיום היא חברת שפע, חברה צרכנית וחומרנית, ולכן יש חשיבות עליונה להקנות לילדים שלנו ערכים ומיומנויות הקשורים בכסף וזאת החל מגיל צעיר. 
ילדים לא תמיד מבינים את הקשר בין עבודה, משכורת, חשבון בנק, כרטיס אשראי, כספומט וכסף, אבל ניתן ללמד אותם את הקשר שבין מה שרוצים לבין מה שאפשר! בהמשך ניתן יהיה לחבר את זה לקשר שבין הכנסות לבין הוצאות. 
אז איך מתחילים?                                                                                              
                                                                                     
 
 
                                                                                     
ילדים צעירים:
-חשוב לדבר עם הילדים כבר מגיל צעיר על אילוצים תקציביים וסדרי עדיפויות. על ההסברים להיות מותאמים לגיל וליכולת ההבנה של הילד.
למשל: ביציאה לקניון תנו לילד תקציב מטבעות  ולמדו אותם שעם 10 מטבעות של שקל אפשר לעלות רק על הסוס ועל האווירון ואז כל המטבעות אוזלות. באופן זה נעביר להם את המסר שהתקציב מוגבל. 

-למדו את הילד על בחירה: בתקציב של עשרה ₪ הוא יכול לבחור אם להתנדנד על שני מתקנים או להתנדנד רק על מתקן אחד ולאכול גלידה. באופן זה נלמד אותם לעשות שיקול דעת וסדר עדיפויות תחת אילוצי תקציב.

-לילדים צעירים נחמד לתת קופת חיסכון. אפשר לקנות קופת עץ או קופסת קרטון וביחד לקשט ולעטר וליצור חוויה של כיף סביב הכנסת הקופה לחייו. הקופה מאפשרת ללמד את הילד את משמעות החיסכון ודחיית סיפוקים: כדי לקנות משהו יקר בעתיד עלי לדחות סיפוקים ולחסוך בהווה. 

-למדו את הילד לספור מטבעות ושטרות – שיכיר אותם ויזהה אותם.
 
ילדים בוגרים:
-ניתן להשתמש בכלי חשוב - דמי הכיס. דאגו לתת סכום קבוע  בזמן קבוע.
דמי הכיס מהווים עבור הילד משאב מוגבל אשר דרכו הוא מבין את משמעות ערך הכסף. הוא יבין שאם הוא קונה גלידה הוא צריך לוותר על פלאפל, ואם בזבז את כל כספו ברגע שקבל אותו הוא צריך לחכות עד להקצאה הבאה. מתוך הנסיון הזה הוא ישאל את עצמו מה כדאי לקנות? אולי כדאי לחכות לשבוע הבא כאשר יהיה לי יותר כסף? האם כדאי לקנות משהו קטן עכשיו או לחסוך למשהו יותר גדול?

-כמובן שיהיו ילדים שלא יקנו אלא רק יחסכו, אך רוב הילדים יתחילו בכך שיבזבזו באופן מיידי את הכסף שקיבלו כבר ביום הראשון.... עם הזמן, מתוך החוויה המוחשית של תחושת המחסור, הילדים יבינו את משמעות הכסף ועל כן יתחילו להשתמש בכסף בתבונה.

-דאגו לעדכן את הסכום אחת לתקופה כאשר יוקר המחיה עלה, כאשר הילדים גדלו, כאשר הצרכים השתנו או אם המצב הכלכלי השתנה.

-ילדים בוגרים ניתן לשתף בהחלטות משפחתיות הקשורות בתעדוף, למשל: אם נעדיף לצאת לנופש משפחתי או לקנות מחשב חדש לבית? כאשר אנחנו ההורים משתפים את הילדים בשיח הכלכלי בבית, קיים סיכוי גדול יותר שהילדים ילמדו מגיל צעיר על משמעות הכסף בחייהם וגם ידעו ליישם זאת בחייהם כבוגרים.  מעבר לכך, שיתוף שהורים יוזמים מחזק את התקשורת בבית והילדים מרגישים שהם חשובים ומשמעותיים, שההורים סומכים עליהם, שהם נבונים ושדעתם נחשבת בעיננו.

-למדו את הילד להשוות מחירים – לבדוק בחנות נוספת כמה עולה אותו מוצר, ולא לקנות בחנות הראשונה שנכנסים אליה.
 
בני נוער: 
-עם ילדים גדולים אפשר לנהל דיון בו הם יציגו את הצרכים שלהם וישתפו בציפיות שלהם לגבי דמי הכיס. גובה דמי הכיס הוא החלטה הורית הלוקחת בחשבון את התקציב המשפחתי – כמה ההורים יכולים ורוצים לתת, למה מיועדים דמי הכיס, מספר הילדים במשפחה, גילאי הילדים, צורכי הילדים, מהו גובה דמי הכיס הריאלי בסביבה בה הם גרים וכד'.

-דמי כיס לבני הנוער מאפשרים לנו ללמד אותם את הילדים לגבי את המשמעות של הלוואה – צריכה בהווה על חשבון הכנסה בעתיד. אם הילד רוצה לקנות משחק יקר ולא כל הכסף עומד לרשותו אנו יכולים לתת לו הלוואה ולערוך לוח סילוקין שיסדיר את החזרת ההלוואה דרך קיזוז קבוע של דמי הכיס. כך ילמד מנסיונו מתי לחסוך ואז לקנות ומתי כדאי לקנות בעזרת הלוואה ולהצטמצם בעתיד.
   
ממה כדאי להימנע?  
-חשוב להתייחס ברצינות לדמי הכיס ולא לרחם על ילדים ש"בזבזו" בפזיזות את דמי הכיס שלהם ולתת להם הלוואות גישור. כאשר נעמוד בהחלטה בעקביות הרעיון של דמי הכיס יוטמע וישיג את מטרותיו.

-חשוב לזכור שהילדים הם המחליטים על מה להוציא את דמי הכיס שלהם  ועלינו לאפשר זאת כדי לא להחמיץ את החוויה של החלטה כלכלית שגויה אשר ממנה תצמח הלמידה המשמעותית ביותר. מכאן תהיה הלמידה החשובה ביותר לגבי הבנת הערך של הכסף!!!
 
מפתיע לגלות כמה ילדים לומדים מניסיונם האישי – סביב הכסף שלהם, כך הם לומדים דברים שאי אפשר ללמד אותם דרך תיאוריות, סיפורים וניסיון חיינו. 
הכותבת:
איילת אפשטיין , יועצת ב"קול להורה" – קו הייעוץ לגיל הרך של ויצו העולמית – 6968*, הצטרפו אלינו  גם בפייסבוק
https://www.facebook.com/kollahore?ref=br_tf

איילת בעלת תואר שני  בלימודי משפחה, מדריכת הורים מוסמכת מטעם מכון אדלר, ובעלת תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות. לאתר של איילת אפשטיין  www.ayeletepstein.com  
 
 

ויצו - תנועה ציונית בינלאומית של נשים מתנדבות לשיפור החברה בישראל, הוקמה בלונדון בשנת 1920 כתנועה לא מפלגתית של נשים העושות עבודתן בהתנדבות.  

ויצו מוכרת על ידי האו"ם כארגון לא ממשלתי (NGO), במעמד מייעץ לידי אקוסוק (ECOSOC) ויוניצף (UNICEF).

מטרות ויצו - לדאוג לרווחתם של פעוטות באמצעות מעונות יום, ילדים, בני נוער, נשים וקשישים, קידום מעמד האישה בישראל, חיזוק הקשר בין יהדות העולם לישראל ולסייע בקליטת עולים חדשים.