סקר ויצו חושף: 72% מהנערות בנות 15-18 נחשפות לתכנים פורנוגרפיים ומספרות כי מקובל בסביבתן להעלות תמונות חושפניות בעלות אופי מיני לרשתות החברתיות |
|
סקר מיוחד שערכה תנועת ויצו בקרב נערות, לרגל יום האישה הבינ"ל חושף תמונה מדאיגה אודות חשיפה של נערות לתכנים מיניים בפרסום וברשת וההשפעה שיש לכך על התפיסות שלהן ועל התנהלותן ברשתות החברתיות. הסקר שנערך ע"י מכון פאנלס בקרב מדגם מייצג של נערות בגילאי 15-18, חושף כי רוב הנערות כיום נחשפות לתכנים מיניים ואפילו פורנוגרפיים אך בהחלט מודעות להשפעה שלהם על התנהגותן ועל התנהגות בני המין השני, חלקן הגדול מדבר באופן לגיטימי על תופעת הפצת תמונות מיניות ברשת, ומעיד כי מדובר בתופעה ההולכת ומתרחבת ובעיקר מעידות על היעדר מעורבות הורית בפעילותן ברשת.
הסקר נערך כחלק מקמפיין "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" שתנועת ויצו מקיימת מדי שנה לרגל יום האישה הבין-לאומי. במסגרת הקמפיין מדרגת ויצו את הפרסומות הסקסיסטיות ביותר שפורסמו בשנה האחרונה ומטרתו להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.
|
להלן הממצאים העיקריים של הסקר: |
עידן חוסר התמימות- סטנדרט חברתי
» 72% מהנערות מספרות כי תופעת העלאת תמונות חושפניות בעלות אופי מיני לרשתות החברתיות נפוצה מאוד
וכי בבית הספר שלהן התופעה מקובלת בקרב בני הנוער. למעלה משליש הודו כי הן בעצמן מעלות תמונות
בעלות אופי כזה לרשת וכמעט 20% היו מוכנות לפרסם תמונות חושפניות עבור זכייה בפרסים במסגרת
פעילות של חברה מסחרית.
» השפעה מדאיגה של פעילות כזו ברשתות היא שאחת מכל 7 נערות העידה כי סבלה מפגיעה כתוצאה מכך
שהעלו תמונות חושפניות שלה ברשת ללא אישור.
» אחד הנושאים שויצו מבקשת לקדם באמצעות הענקת "אות הקלון" למפרסם הפוגעני הוא צמצום החשיפה
של בני נוער לתכנים בעלי אופי מיני בטלוויזיה וברשתות החברתיות. אולם מן הסקר עולה כי החשיפה
לתכנים אלו רחבה ביותר: 72% מהנערות נחשפות לתוכן פורנוגרפי, בעיקר באינטרנט ו- 83% חושבות כי יש
יותר מדי של תכנים כאלו בטלוויזיה וברשת. 92% השיבו שתכנים מיניים בפרסומות, בתכניות טלוויזיה וברשת
משפיעים לרעה על התנהגות, אופן הלבוש וסגנון הדיבור של בני הנוער. |
מתחת לאפם של ההורים
» למרות השימוש הנרחב של בני הנוער ברשתות החברתיות והסכנות האורבות ברשת, עולה מהסקר תמונה
מדאיגה אודות היעדרות הורית מחיי בנותיהם באינטרנט: 72% מהנערות השיבו כי ההורים שלהן כמעט ולא
מעורבים בפעילותן ברשתות החברתיות ולא מפקחים כלל על התכנים שהן צורכות ומעלות לרשת. פחות
מחמישית יכלו להעיד שההורים שלהן מעורבים באופן משמעותי בפעילותן ברשת. |
מושפעות מהטלוויזיה
» על רקע פרשיות מין שהתרחשו בשנה האחרונה ובהן היו מעורבות גם נערות, למעלה משליש מהנשאלות
השיבו כי הן מכירות נערות בגילן אשר יוצאות עם גברים המבוגרים מהן ב-8 שנים ומעלה, למרות ש- 70%
מהן השיבו כי אם חברה שלה תספר לה שהיא מקיימת יחסי מין עם ידוען המבוגר ממנה היא תשכנע אותה
לחדול מכך.
» במסגרת הסקר גם התגלתה השפעתה של המדיה על תפיסות היופי בקרב נערות, כאשר מחצית מהן העידו
כי הן רואות בדוגמניות ובמשתתפות בתכניות ריאליטי מודל לחיקוי והיו מאוד רוצות להידמות להן. רק 19%
השיבו כי הן כלל לא מעוניינות להידמות לדוגמניות ולשחקניות. |
יוזמת הסקר גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל אמרה היום כי "תכנים מיניים העושים שימוש פסול במיניות האישה ובגופה נמצאים בכל מקום ונגישים לילדים ובני נוער, לעיתים אפילו בעל כורחם. אין טעם לעצום עיניים אלא להתמודד עם התופעה באמצעות חינוך וקידום שיח פתוח על גבולות במיניות, שוויון מגדרי וזוגיות ומיניות מכבדת. אין ספק שמעורבות של כולנו- הורים ומחנכים היא המפתח לעיצוב פניו של דור העתיד ולהבטחת שוויון מגדרי בכל תחומי החיים". |
|
|
|
|
|